Інструменти підтримки вітчизняного експорту та потенціал зовнішньої торгівлі
Протягом останніх трьох років обсяги українського експорту скоротилися на 21,6% (з 68,8 до 53,9 млрд. $), що значно погіршило макроекономічну стабільність. В 2014 р. український експорт товарів знизився на 14,8% (-9,4 млрд. $), головним чином внаслідок скорочення поставок металургійної (сталь, труби), хімічної (добрива) та машинобудівної (вагони, локомотиви) продукції.
Негативні тенденції у зовнішній торгівлі України вимагають пошуку шляхів розвитку. При цьому пріоритетом повинна стати співпраця із ринком Європейського союзу. На даний момент, частка України в імпорті ЄС складає мізерні 0,3%, незважаючи на надзвичайну ємкість та географічну близькість. Так, загальний імпорт Європейського союзу складає 5739 млрд. $ (у 2014р.). В той же час об’єм імпорту Митного союзу складає сього лише 407 млрд. $.
Слід зазначити, що український експорт в країни ЄС не відновився до максимального докризового рівня 2008р. Зменшення негативного торгівельного сальдо з ЄС в 2014 р. обумовлене незначним ростом експорту (+0,2 млрд. $) та суттєвим скороченням імпорту (-6,0 млрд. $). На думку аналітиків Укрпромзовнішекспертизи, найбільш перспективними товарами для виробництва та подальшого експорту (в т.ч. в ЄС) є реактори, машинне устаткування та обладнання, електричні машини, готовий одяг, органічні хімічні сполуки та ін.
Однак, лише виробництво продукції, яка користуватиметься попитом, не спроможне забезпечити подолання негативних тенденцій у зовнішній торгівлі України. Тому вкрай важливим є використання наступних інструментів підтримки зовнішньої торгівлі:
- забезпечення своєчасного відшкодування ПДВ при експорті продукції
- збільшення терміну повернення валютної виручки з 90 до 180 днів
- створення механізму страхування експорту, як варіант створення Державної експортно-кредитної установи
- організація мережі центрів з експортного консалтингу, зокрема для визначення можливостей експорту в країни ЄС, встановлення комунікацій із споживачами та партнерами і стратегій просування товару, консультування з технічних бар’єрів, регламентів і стандартів, тощо
- створення офісів Торгового представника в країнах-торгівельних партнерах України з можливістю його фінансування бізнесом на умовах державно-приватного партнерства.
Даний матеріал створений на основі презентації «Інструменти підтримки вітчизняного експорту та потенціал зовнішньої торгівлі», яка використовувалася у низці публічних виступів директора Укрпромзовнішекспертизи Володимира Власюка.