На зовнішніх ринках ціни на брухт досягли локального піку
На ринку Туреччини висхідний ціновий тренд зберігався протягом останніх двох місяців. Так, базова марка брухту HMS 1&2 (80:20) подорожчала з 236 $/т cif в кінці лютого до 265 $/т cif на початок другої половини квітня. Головним чинником такого тривалого зростання ціни стало поповнення складських запасів турецькими імпортерами та значне скорочення заготівлі брухту на внутрішніх ринках США та ЕС. В таких умовах багато постачальників намагалися притримувати сировину на складах, змушуючи споживачів погоджуватися на помірне зростання цін контрактів. Однак, після цінового провалу у вересні 2014р. – лютому 2015р., вказане зростання ціни не виглядає значним, і цьому факту є декілька пояснень. Так, спотові ціни на залізорудну сировину знизилися до 45-50 $/т, що дозволяло металургам частково заміщувати брухт чавуном. Суттєвими обмежувальними факторами цінової динаміки стали слабкий попит на прокат турецького виробництва та наявність на ринку значної кількості дешевих напівфабрикатів із СНД та Китаю. Відповідно, намагання експортерів брухту підвищувати ціни з кроком у 5-10 $ зазнавали постійної невдачі.
На ринку Азії цінова динаміка була аналогічною. Однак масштаб подорожчання брухту був значно скромнішим у порівнянні із Туреччиною (лише +3-15 $/т в залежності від марки брухту). Так сировина HMS1 за два місяці зросла в ціні з 250 до 253 $/т cif, тоді як брухт HMS 1&2 (80:20) подорожчав із 220 до 235 $/т cif при поставках у Тайвань.
Однак, на даний момент у Туреччині помітне явне уповільнення цінового зростання у зв’язку із скороченням рентабельності роботи місцевих заводів та доведенням імпортерами запасів до нормативного рівня. У Азії ж котирування почали знижуватися через агресивну торгівельну політику китайських виробників квадратної заготовки, імпортувати яку азійським виробникам сталі наразі вигідніше ніж закуповувати імпортний брухт. Враховуючи стабільно слабкий попит на готовий прокат на переважній більшості регіональних ринків, можна зробити висновок про посилення впливу негативних чинників, що у найближчому майбутньому призведе до помітного здешевлення сталевого брухту.
Начальник відділу маркетингу
ДП «Укрпромзовнішекспертиза»
Юрій Добровольський