Пандемія продовжує негативно впливати на всі регіональні ринки прокату
Початок квітня не приніс істотних змін на регіональних майданчиках довгого і плоского прокату. Швидке поширення вірусу в більшості країн світу в березні призвело до різкого погіршення кон’юнктури ринків
Введені карантинні заходи призвели до зупинки будівельних проектів і споживаючих підприємств, що зумовило швидкий спад попиту і цін. На початок квітня котирування заготовки і готового прокату в більшості регіонів знизилися в порівнянні з початком березня на $40-65.
Винятком був Китай, де більшу частину березня ціни підтримувалися незмінними завдяки проходженню піку епідемії і наростанню оптимістичних очікувань відновлення споживання в квітні – травні. Однак, в останній тиждень березня кон’юнктура на ринку знову погіршилася, і ціни пішли вниз. Внутрішні котирування заготовки за тиждень опустилися на $14-15 до $427-446/т exw c 13% ПДВ. Внутрішні ціни на арматуру і катанку знизилися на $8-10 до $501-503/т exw і $518-520/т exw з 13% ПДВ відповідно.
Трейдери з Південно-Східної Азії залишилися без ринків збуту через максимальне скорочення попиту. Лише нечисленні угоди на ринку заготівлі на минулому тижні проходили біля нижньої межі пропозицій $370-385/т cfr, що на $15 нижче, ніж тижнем раніше. При цьому покупці не зупиняються на досягнутому і продовжують випробовувати ринок на подальше зниження, виставляючи зустрічні пропозиції на $10-20 нижче поточного рівня. Ринок готового прокату демонструє ще більше падіння c можливістю відвантаження товару в період з травня по липень. Котирування арматури в останній тиждень березня впали на $33 до $395-410/т cfr. Нижній рівень цін на катанку знизився на $30 до $410/т cfr. Однак покупці утримуються від закупівель з огляду на посилення карантину і невизначеності можливих термінах його зняття.
На ринках Близького Сходу і Північної Африки ділова активність погіршилася не тільки через пандемію і карантин. Фінансова нестабільність і проблеми з наповненням бюджету обумовлені ще і падінням цін на нафту. Для залучення покупців місцеві виробники заявили про зниження цін на арматуру на $33-55. В ОАЕ котирування знизилися до $441-460/т exw, проте це не зацікавило покупців. Імпортні ціни на арматуру в MENA опустилися на $15-20 до $410-420/т cfr. Пропозиції заготовки з Ірану надходять по $330/т fob Південні порти.
Швидкими темпами знижуються ціни в Туреччині, що викликано слабким попитом і обвалом цін на брухт. За тиждень внутрішні ціни на заготовку знизилися на $5-10 і мінімально становили $345/т exw. Ціни арматури і катанки впали на $15-20 до $375-392/т exw і $420-440/т exw.
Погіршення кон’юнктури і проблеми з логістикою змушують українських виробників, поряд з іншими європейськими компаніями, переглядати виробничі плани і обмежувати виробництво в умовах карантину. Завантаження українських потужностей на початку квітня скоротилося в порівнянні з початком березня на 5,7 п.п. до 36,4%.
Згідно з прогнозами експертів «Укрпромзовнішекспертизи» падіння споживання через зупинку підприємств на карантин торговельна активність в квітні буде знижуватися, що зумовить підтримку спадного цінового тренду на більшості регіональних ринків прокату. Тиск на ринок буде прискорювати обвал цін на лом і посилювати просідання спотових цін на ринках залізорудної сировини і коксівного вугілля. Невизначеність на ринку щодо можливої тривалості карантину і пов’язані з цим логістичні обмеження будуть утримувати покупців від розміщення великих замовлень. У цих умовах виробники будуть змушені обмежувати виробництво і поводити профілактичні ремонти, уникаючи збитковості продажів.
У першій половині березня кон’юнктура на регіональних ринках плоского прокату була переважно несприятливою для виробників в умовах поступового зниження попиту на регіональних ринках через пандемію COVID-19. В кінці березня – початку квітня ситуація почала демонструвати ознаки глобальної кризи на тлі безпрецедентних карантинних заходів у багатьох країнах, включаючи Україну і Росію. Протягом березня ціни в середньому знизилися на $40-80.
Березневий попит в Китаї потихеньку почав підвищуватися. Ознакою цього було зниження торговельних запасів у портах і практично стабільні котирування рулонів в Шанхаї протягом двох декад березня. Для підтримки експорту г/к прокату уряд збільшив повернення ПДВ з 10 до 13%. Проте, на початку квітня ситуація загострилася. Внутрішні ціни на г/к і х/к прокат за два тижні знизилися на 290-370 юанів до 3200 і 3750 юан/т. Експортні ціни з початку березня просіли на $45-60 до 410-415 $/т fob по г/к рулонів і 465-475 $/т fob – по х/к.
Конкуренція на ринку г/к прокату в країнах Південно-Східної Азії дуже сильно загострилася. На місцевий ринок слябів на початку квітня переорієнтувалися постачальники з Бразилії (після заповнення квоти на другий квартал поставок в США). А постачальники з СНД збільшили свою присутність на місцевому ринку тонколистового прокату. В результаті вартість слябів, г/к і х/к рулонів в регіоні опустилася відповідно до 360, 395 і 475 $/т cfr.
В Італії ситуації для металургійної промисловості критична. Уряд посилив карантинні заходи, фактично зупинивши своїм розпорядженням всі підприємства галузі крім ArcelorMittal і Ilva Arvedi.
Кон’юнктура ринку Туреччини також несприятлива для виробників в умовах наростання паніки з приводу поширення коронавірусу на території країни. Локальний г/к і х/к прокат за місяць просів на $40-65 до 430-450 і 530-550 $/т exw.
В Україні подовжили карантин і ввели надзвичайну ситуацію по всій території на 30 днів до 24 квітня. Заводи стикаються не тільки з проблемами низького попиту, а й із забезпеченням безперервності самого виробництва і логістики. Ціни на плоский прокат в портах Чорного моря обвалилися за місяць на 65-95 $/т fob.
Прогнозуючи подальшу ситуацію аналітики УПЕ вважають, що незважаючи на квітневу реалізацію продукції з СНД, терміни доставки якої припадають на період після Рамадану, попит на неї в умовах пандемії COVID-19 не зросте. Більш того, навпаки, у всіх регіонах крім країн Південно-Східної Азії попит на прокат істотно знизився. Це змусило постачальників з СНД частково переорієнтуватися на даний ринок, істотно знизивши ціни. Ймовірна друга хвиля пандемії, а також прагнення постачальників якомога раніше закрити портфелі замовлень в період невизначеності при наявності у них позитивної маржі буде стимулювати істотне зниження цін в портах Чорного моря.